کاروانسرای مشیرالملک گردشگری بوشهر را جهانی می کند

الهام بهروزی

کاروانسرای مشیرالملک برازجان یکی از 54 کاروانسرایی است که در چهل و پنجمین کنفرانس جهانی یونسکو در روز یکشنبه 5 شهریور 1402 در پرونده “کاروان های ایران” به عنوان بیست و هفتمین میراث فرهنگی ایران به ثبت رسید. کمیته میراث

در این مورد از 200 کاروانسرا، تنها 54 کاروانسرا برای ثبت در فهرست یونسکو انتخاب شدند که عبارتند از دیرچین (کوم)، نوشیروان (اصفهان)، قلعه پرند/سنگی (رباط کریم)، ​​رباط شرف (شرخها)، سنگ انجیره (سنگ انجیره). اردکان). . ) (شهررضا). ، گز (روستای گز)، کهپای (کهپایه)، مزینان (داورزن)، ایزدشت (آباده)، فخرآباد (بجستان)، سرایان (سرایان)، قصر بهرم (گرمسار)، آهوان (هوارشهر)، میامی (شاهرود)، عباس آباد ( شاهرود، میاندشت (شاهرود)، زین الدین (مهریز)، میبد (میبد)، فرسفج (تویسرکان)، خوجه نظر (جلفا)، دهدشت (دهدشت)، بیستون (بیستون)، گنج علی خان (کرمان)، گویجا بل (اهر). )، خوی (خوی)، صاین (نیر)، تی تی (سیاهکل)، باغ شیخ (ساوه)، زعفرانی (سبزوار)، مهر (سبزوار); امام ینگه (Saujblag); بستک (بستک); کاروانسرای مشیرالملک یا دژ (برازجون)، هرانق (اردکان)، آجری انجیره (یزد)، افضل (شوشتر)، نیستانک (نایین)، جاه قرآن (راور)، چمشک (پل دختر)، رشتی (اردکان) ، تاج آباد (بهار)، ده محمد (طبس)، خان (خوی)، چهل پایه (طبس)، سعدالسلطنه (قزوین) و رباط کلی (جاجرم).

این پرونده در نهایت با در نظر گرفتن ارزش های فرهنگی توسط نمایندگان ایکوموس، قطر، زامبیا، پادشاهی عمان، نیجریه، روسیه، هند، آفریقای جنوبی، مالی، یونان، اتیوپی، عربستان سعودی، بلژیک، بلغارستان و آرژانتین مورد حمایت قرار گرفت. کاروان ها و تاریخ سازه های معماری. ، اهمیت و جایگاه آن در سفر تاریخی در مسیرهای کویری در چهل و پنجمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو که از 19 سپتامبر (10 شهریور) در ریاض، پایتخت عربستان سعودی آغاز به کار کرد. عربستان و پرونده 50 میراث فرهنگی و طبیعی بیش از 40 کشور برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو در نظر گرفته شد و در فهرست یونسکو به ثبت رسید.

بی شک ثبت جهانی کاروانسراها در یونسکو دستاوردهای بسیار مهمی را به همراه خواهد داشت که مهمترین آن حفاظت از این آثار تاریخی در برابر جوندگان و آسیب های طبیعی و انسانی است. بیشتر این کاروانسراها دارای ارزش های فرهنگی گرانبها و معماری منحصر به فردی هستند که در دوره های مختلف تاریخی در این سرزمین متمدن رواج داشته است. پر واضح است که کاروانسرای مشیرالملک برازجان که در اجلاس کنونی کمیته میراث جهانی یونسکو در ریاض به همراه 53 کاروانسرا در 23 استان دیگر به ثبت جهانی رسید، حاصل خلاقیت و خلاقیت است. هنر معماران کاربلد که زیبایی و شکوه آن تا به امروز باقی مانده است.

این کاروانسرا که در سال 1362 به شماره 1638 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید، بنایی ارزشمند و مستحکم است که به قلعه برازجان نیز معروف است. کاروانسرای مشیرالملک یکی از بناهای باشکوه دوره قاجار است که در سال 1288 برابر با سال 1250 شمسی بنا به دستور یکی از خیرین شیرازی به نام حاج میرزا ابوالحسن خان مشیر آل ساخته شد. . – ملك شيرازي (بنابر يك منبع به مبلغي معادل چهل هزار تومان به واحد پول آن زمان). . سازنده این بنا حجت محمد رحیم شیرازی، سازنده پل مشیر و کاروانسرای دلقیست است که با مهارت این بنا را بر اساس معماری زندیه طراحی و ساخته است.

ثبت نام جهانی این بنای باشکوه به عنوان اولین اثر جهانی استاد بوشهر بارقه های امیدی را در دل دوستداران میراث فرهنگی ملموس و ناملموس این خطه شعله ور ساخته است و امید است سایر سرمایه های تاریخی این خطه، مانند سیراف که بخشی از روند جهانی شدن آن است، به زودی با ایجاد زیرساخت های لازم و انجام تحقیقات تاریخی-جغرافیایی و باستان شناسی در فهرست یونسکو ثبت خواهد شد.

باید گفت که ثبت نام بین المللی کاروانسرای مشیرالملک حاصل تلاش گروهی بود که مسئولان میراث فرهنگی و باستان شناسان یک منطقه برای آماده سازی اولیه این بنا برای ورود به پرونده کاروانسرای ایران همکاری کردند. . . خوشبختانه با تلاش این افراد این کاروانسرا شرایط قابل قبولی پیدا کرد تا جایی که توانست دید مثبتی نسبت به ارزیابی های یونسکو که در سال 1400 از آن بازدید کرده بود را دریافت کند.

مرکز دشتستان یکی از مراکزی بود که در آماده‌سازی این کاروانسرا برای ثبت نام جهانی و پاکسازی محوطه آن برای پذیرش ارزیابی‌های یونسکو در بین دوستداران تاریخ و باستان‌شناسان استپ نقش داشت. رئیس مرکز دشتستان که پیش از این اشاره کرده بود که این کاروانسرا می تواند نماد جهانی بوشهر باشد، از اینکه تلاش ها برای ثبت نام کاروانسرای مشیرالملک در جهان موفقیت آمیز بوده ابراز خوشحالی کرد و به بامد زبان گفت: ثبت جهانی کاروانسرای مشیرالملک می تواند آغاز فصل جدیدی در توسعه گردشگری و احیای میراث باشد فرهنگ منطقه باشید.

جابر حیدری فر در ادامه با بیان اینکه اکنون می خواهیم میراث ناملموس کاروانسرای مشیرالملک دشتستان را به ثبت برسانیم، افزود: چرا که استفاده از این مجموعه تاریخی و اهمیت آن در گذشته باعث شده تا نقشی پایدار در عرصه مردم شناسی داشته باشد. و تاریخچه منطقه

وی جهانی شدن این کاروانسرا را مقدمه ای بر تفکر جهانی دانست و گفت: جهانی شدن این کاروانسرا نه تنها شناخت گردشگران را نسبت به دشتستان و منطقه بوشهر افزایش می دهد، بلکه باعث شناخت سایر آثار تاریخی این منطقه از جمله می شود. مجموعه کاخ های هخامنشی، آثار تاریخی آن و… .

رئیس مرکز مطالعات دشتستان خاطرنشان کرد: علاوه بر جهانی شدن این کاروانسرا، راه اندازی موزه جامع دشتستان شناسی می تواند گامی موثر در شناخت این نقطه از کشور برای دعوت جهانیان به بازدید از این منطقه باشد. به صورت حرفه ای و باعث توسعه گردشگری در منطقه شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، هنرهای مردمی و گردشگری استان بوشهر نیز درباره بین المللی شدن کاروانسرای مشیرالملک به بامد ذوب گفت: ثبت جهانی کاروانسرای مشیرالملک برازجان امری بزرگ و مبارک است که اولین کار بین المللی منطقه اتفاقی که حاصل تلاش شبانه روزی و گروهی بود. در این زمینه فرماندار دشتستان با اختصاص وام لازم برای جهانی شدن این بنای تاریخی نقش پررنگی داشت. همچنین باستان شناسان و فعالان میراث فرهنگی، سرکار خانم حسینی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان برازجان و شورای شهر این شهرستان و نمایندگان اصحاب رسانه در این زمینه مشارکت داشتند.

اسماعیل سجادی منش در ادامه با اشاره به حدود هزار کاروانسرا در کشور که از این تعداد 700 کاروانسرا در ثبت ملی به ثبت رسیده است، افزود: برای اینکه این بناهای منحصر به فرد در پرونده کاروانسرای ایران به ثبت جهانی برسد، تعدادی از آنها . مزین به نقوش و معماری هستند، مربوط به دوران صفویه، برخی از آنها مربوط به دوران زندیه و قاجاریه است، محاسبات با تلاش آقای اریستزودا، مدیر کل میراث فرهنگی منطقه، انجام شده است. معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی منطقه اداره میراث فرهنگی برازجان و مدیر پایگاه ملی میراث فرهنگی کاخ های هخامنشی در دشتستان و مدیر مرکز دشتستان کاروانسرای مشیرالملک که معماری آن متعلق به قرن 19 است. دوره قاجاریه و اواخر آن در چهل و پنجمین اجلاس کمیته میراث فرهنگی یونسکو در ریاض در فهرست کاروانسرای ایران و در نهایت در بین 53 کاروان دیگر کشور قرار گرفت. ثبت یونسکو

وی ثبت نام بین المللی این کابین را در شهرت جهانی برازجان و استان بوشهر بسیار موثر دانست و اظهار داشت: این رویداد فرصت جدیدی برای جذب گردشگر در منطقه فراهم می کند. از سوی دیگر، ثبت جهانی این آثار تاریخی در منطقه، افتخار ملی و ارائه تاریخ این منطقه خواهد بود.

سجادی منش به تخصیص اعتبارات جدید در سال جاری برای اتمام عملیات مرمت و بازسازی کاروانسرای مشیرالملک اشاره و تصریح کرد: بحث مرمت این بنا را به صورت روشمند و مطابق با مصوبات به طور جدی دنبال می کنیم. ساختار و ماهیت اصلی کاروانسرا. بنا را با همان مصالحی که در آن به کار رفته است تحویل می دهیم تا این میراث برای نسل های آینده حفظ شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، هنرهای مردمی و گردشگری استاد بوشهر سپس به مرمت و ساماندهی بافت تاریخی بوشهر اشاره کرد و گفت: امسال نیز وام های خوبی برای تکمیل مرمت و ساماندهی بافت تاریخی داشتیم. همچنین وام های لازم برای سیراف و کاخ های هخامنشی دشتستان را پیش بینی کردیم. در حال حاضر با جدیت در حال تکمیل کارهای اساسی ثبت نام جهانی سیراف هستیم که انشاالله به زودی پرونده جهانی شدن این بندر تاریخی را نیز تکمیل و ارائه خواهیم کرد. علاوه بر این تلاش می کنیم تا در آبان ماه تایید نهایی جهانی شدن عبای دشتی را نیز دریافت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه وزیر محترم میراث فرهنگی جناب آقای ضرغامی و معاونت میراث فرهنگی و آقای ضرغامی از جهانی شدن کاروانسرای مشیرالملک حمایت می کنند افزود: همچنین با حمایت آقای دارابی پرونده را تکمیل کردیم. صندوق بوشهر برای ثبت در یونسکو به زودی آماده ارسال می شود.

سجادی منش با بیان اینکه در دو سال اخیر بازسازی بسیاری از بناهای تاریخی مهم که سال ها در انتظار مرمت بوده اند، آغاز شده است، گفت: از جمله این بناها می توان به کتابخانه مسلم بوشهر، موزه شهید رئیسعلی دووری (س) اشاره کرد. پس از 16 سال کاروانسرای دالکی، پل مشیر، مسجد بردستانی، امام زاده زین العابدین زیورات، گذر فدک در بافت تاریخی بوشهر و … را نشان داد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه بوشهر با تاکید بر اینکه در حوزه میراث فرهنگی با تخصیص اعتبارات لازم وارد شیب مثبت تحول شده ایم، تصریح کرد: امیدواریم تا پایان دولت مردمی بتوانیم در این زمینه اقدام کنیم. رئیس، می توانیم در زمینه شناخت تاریخ استان بوشهر و خلیج فارس.

Braylon Mccoy

محقق حرفه ای وب. پیشگام الکل متعصب تلویزیون دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما